ToerfietserOpWegNaarRome.reismee.nl

1e etappe; Zwolle-Nijmegen (Veel tegenwind en buien)

7:15 uur.
De wekker loop weer eens volkomen overbodig af, ik was al lang wakker.
Als een kind wat die dag op schoolreisje gaat drentel ik onrustig door de kamer, ben ik niks vergeten? Heb ik genoeg eten bij me? Zou het weer meevallen vandaag?
Ik had mijn vertrek gepland om 09:00 uur en om 09:05 werd ik door zoon Danny uitgeleide gedaan, voor de gelegenheid liet hij zijn gezicht eens voor 12 uur \'s middags zien. Ik kon het wel waarderen, helemaal toen hij ook nog eens mijn eerste meters van in totaal zo\'n 2200 kilometer op de gevoelige plaat vast wistte leggen.

\"\"


Zo gaat mijn reis dan eindelijk van start, ruim een jaar na de eerste plannen. De 1e etappe naar Nijmegen had ikzelf gemaakt via Route You en omdat ik bij het maken van al mijn plannen altijd mooi weer in gedachten had, dus bij het maken van de route ook, had ik hier en daar een extra toeristisch kilometertje ingebouwd.
Helaas was er op deze eerste zomerdag van 2013 weinig sprake van mooi weer, sterker nog de verwachtingen waren ronduit slecht, dus de dag zou uitwijzen of die extra kilometers me niet dwars gingen zitten.
Gelijk bij vertrek bleek al dat fietsen met 20 kilo bagage iets anders is dan op een racefiets. Zo moet je terdege rekening houden me met het op en afstappen, het iserg lastig om met de welbekende sierlijke, mannelijke, beenzwaai op het zadel te komen (iets wat met het stijgen der jaren sowieso al steeds minder soepel gaat). Tja en fietsen met zoveel bagage achterop gaat ook gewoon een stukkie zwaarder.
Via het weteringen gebied ten zuiden van Zwolle fiets ik richting de veerpont over de IJssel bij Olst en vervolgens via Terwolde, Twello en Busloo richting Laag Soeren en Dieren. De wind had op veel plaaten vrij spel en tijdens de buien trok ie soms stormachtig aan, helaas ging mijn hele route vandaag zuidwaarts tegen de wind in, stoempen dus.
Bij Dieren eveneen uitstapje gemaakt rchting de Posbank om bij de Carolinahoeve een broodje gezond te eten en een lekkere ook nog, ik vond dat ik \'m wel verdiend had.


Het laatste stuk, vanaf het veerpont bij Rheden tot aan de B&B in Nijmegen, was het zwaarste gedeelte van de dag. Over de vele dijken langs de Rijn en de Waal stond de harde wind recht op kop en de route die volgens Route You 105 km was, bleek ook nog eens 115 te zijn (dat krijg je dus met die toeristische omzwervingen). Beste lezers jullie zullen begrijpen dat ik blij was dat ik mijn eerste overnachtingsadres bereikt had.
De ontvangst bijmijn B&B was allerhartelijkst en het tuinhuisje eenfeest, daar kan geen camping tegen op.
Morgen al mijn eerste rustdag (!) maar wel één met een leuke invulling; het concert van Bruce Springsteen in het Goffert park. Zondag dan de volgende etappe van Nijmegen naar Vlodrop op de grens met Duitsland, op papiermijn langste etappe met 120km. Vanaf dan volg ik de route van Hans Reitsma die ik heb opgedeeld in voor mij \'hapklare brokken\'.
Helaas zijn de weersvorspellingen voor de zondagnog slechter dan die voor vandaag, nog meer wind,meerregen en een paar graden frisser....nog maar even niet aan denken.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!